De frie valg i undervisningen er alfa og omega

Niels Bonderup Dohn er forsker fra DPU, Aarhus Universitet, og arbejder blandt andet med naturfagsdidaktik og inquiry based tilgange. Han peger på, at undervisningsaktiviteterne ikke må styres for stramt, hvis man vil sikre elevernes motivation. Lektor Niels Bonderup Dohn fra Aarhus Universitet har introduceret en inquiry based-tilgang til arbejdet med …

Naturfagslærere arbejder med desktop laboratorier i undervisningen

Den første fase af projektet InterLab er gennemført, hvor fokus har været på desktop laboratorier og deres anvendelighed i de forskellige skoletypers naturfagsteams. Skolernes egne udviklingsprocesser har givet en masse erfaringer på tværs af fag og peger frem mod den næste fases mere avancerede interaktive laboratorier. Projektet Interaktive Laboratorier undersøger …

Inspiration: Ti samlinger af interaktive laboratorier

I internettets afkroge vrimler det med ildsjæle, fonde og institutioner fra ind- og udland, der har udviklet forskellige typer af interaktive laboratorier til undervisningsbrug. Det kan være svært at få et samlet overblik over, hvilke muligheder der forelægger. Derfor har vi her samlet ti hjemmesider og portaler, der indeholder forskellige …

Deltag i nyt projekt om interaktive laboratorier for naturfagene

Vær med at udforske mulighederne ved interaktive laboratorier i naturfagene. I projektet InterLab skal lærerteams, teknologiproducenter, forskere og konsulenter i fællesskab afprøve og udvikle brugen af interaktive laboratorier i naturfagsundervisningen. Målet er mere motivation i naturfagsundervisningen.  Laboratoriesimulationer i naturfagsundervisningen kan øge motivationen, højne læringsudbyttet og styrke elevernes interesse for naturfag. …